Geschiedenis

In de voorlaatste ijstijd is door opstuwingen van gletsjertongen een uniek Nederland landschap gevormd in het Rijndal van Krefeld tot Nijmegen, de Nederrijnse Heuvelrug. Rond deze stuwwal ontstond het Nederrijkswald, een uitgestrekt bosgebied van de graven van Gelre en Kleve. Vanaf de achttiende eeuw stichtten welgestelde families hier buitenplaatsen en boerderijen.

Het ontstaan van Groot Berg en Dal

De ontwikkeling van het toerisme in en rond Berg en Dal is nauw verbonden met de aanleg van de spoorlijn Nijmegen-Kleve in 1865 en later ook de spoorlijn Nijmegen-Arnhem in 1879, de stoomtram in 1891 en de elektrische tram (het destijds beroemde ‘bergspoortje’) in 1913. Door de goede verbindingen, de schitterende vergezichten en de uitgebreide wandelmogelijkheden was de omgeving zeer geschikt voor een luxueus hotel. Architect was Cornelis Outshoorn, bekend van het befaamde Amstelhotel in Amsterdam.

In 1869 werd het Grand Hotel Berg en Dal geopend op het mooiste punt van de stuwwal. Al snel was het hotel te klein en werd een vleugel aangebouwd met extra kamers. In de loop van de jaren werden de faciliteiten aangepast aan de wensen van de tijd en kwamen er bijvoorbeeld ook een overdekte veranda, tennisbanen en later zelfs een zwembad. Het chique hotel ontving vele beroemde gasten uit binnen- en buitenland zoals Prins Claus, Field Marchal Montgomery en de Sjah van Perzië.

Eind jaren zestig ontstonden plannen om het Grand Hotel Groot Berg en Dal te sluiten. Een groep Nijmegenaren nam het initiatief om op deze bijzondere locatie een luxueus serviceappartementencomplex te bouwen. Architect was Harry Nefkens, die ook nauw betrokken is geweest bij de wederopbouw van Rotterdam.

Nadat het oude hotel was afgebroken werd in april 1971 met de bouw van het nieuwe complex begonnen. November 1972 werden de eerste appartementen betrokken. De officiële opening van het complex werd eind mei 1973 gevierd.